Faktahan on, että talvi saapuu meille tänne Suomeen. Tämä luonnollisesti tarkoittaa, että meidän täytyy aloittaa talveen valmistaututuminen hyvissä ajoin jo ihan turvallisuussyistäkin. Joku teistä onkin varmasti miettinyt, miten satamapalveluissa valmistaudutaan kylmiin säihin, liukkaisiin keleihin ja lumisateeseen. Tämän kuun postauksessa kerromme teille meidän talvivalmisteluistamme ja asioista, joita meidän pitää ottaa huomioon.
Kuten alussa jo mainitsimme, meidän täytyy aloittaa talveen valmistautumisen hyvissä ajoin. Ikinä ei voi tietää täysin tarkkaa päivää, jolloin ensilumi sataa maahan. Käytössä oleville laituripaikoille joihin alukset kiinnittyvät on toimitettu harjat ja lumilapiot, jotta kiinnitys ja irrotus paikat saadaan turvallisiksi työskennellä. Autoistamme löytyy myös samainen varustus, sekä lisäksi suolaa ja hiekkaa pahimpiin tarpeisiin. Alusten kiinnityksestä ja irrotuksesta vastaavat henkilöt tekevät työpisteestään turvallisen ennen kyseistä suoritetta. Käytämme myös akkukäyttöisiä puhaltimia, joilla saa lumen tarkasti ja tehokkaasti pois esimerkiksi, hätäpoistumisteiden edestä.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Lämpötilan mennessä miinuksen puolelle maa jäätyy ja täten aiheuttaa liukkaita paikkoja, jotka voivat olla erittäin vaarallisia. On tärkeää ottaa huomioon musta jää, jota on voinut syntyä maahan. Musta jää syntyy tien pintaan esimerkiksi aamukasteen tai muun kosteuden vaikutuksesta. Se on vaikeasti havaittava, ohut läpinäkyvä ja liukas jääkerros. Kannustamme työntekijöitämme käyttämään kenkiä, jonka pohjissa on nastat tai muut vastaavat. Autoihin on myös vaihdettu lakisääteiset talvirenkaat.
Meille on tärkeää, että työntekijämme pystyvät tekemään työnsä turvallisesti myös talven tuiskuissa. Huolehdimme, että paukkuliivit ovat kunnossa ja huollettu. Paukkuliivit eli automaattiliivit eivät ole kertakäyttöisiä. Niille on tärkeä suorittaa säännöllinen vuosittainen huolto. On myös erittäin tärkeää muistaa lämpimät vaatteet, koska meri-ilma on tavallista kylmempi ja purevampi.
Tekstiä ovat olleet kirjoittamassa Ida Tirkkonen, Sami Ahonen ja Eetu Salonen.
Aikaisemmassa postauksessa voit käydä lukemassa, millainen on puolestaan tyypillinen työpäivä satamassa: Työpäivä satamassa
Muista käydä seuraamassa meitä myös sosiaalisessa mediassa!