Torstaina, 7.3.2024, Elinkeinoelämän keskusliitto julkaisi jutun otsikolla ’’ Toimintakykyinen tekijä: Satamatyössä henkilöstön liikkumiseen ja hyvinvointiin panostetaan monin eri keinoin’’. Juttuun haastateltiin meidän toimitusjohtajamme Miika Mandell ja Helsingin sataman henkilöstöjohtaja Katja Riikola.
Mandell kertoo artikkelissa, että tehtäviä hoidetaan ajoittain äärimmäisissäkin olosuhteissa, joissa merellinen ympäristö aiheuttaa omia haasteita työhön. Äärikuormitus on yleensä hetkellistä verraten sitä siihen, että henkilö menisi riuhtomaan painoja kylmiltään kuntosalille. Työntekijöiden tulee olla niin fyysisesti kunnossa kuin henkisesti valppaita, jotta he kykenevät toimimaan mahdollisimman turvallisesti vaihtuvissa sääolosuhteissa, eri vuorokauden aikoina. Meidän blogipostauksessamme olemme esimerkiksi kertoneet, millaisia sääilmiöitä talvella on.
Isossa kuvassa ja tätä työtä tehdessä pitää henkilön olla sitoutunut ja motivoitunut pitämään huolta itsestään. Yhtiö sitten parhaansa mukaan pyrkii tarjoamaan edellytyksiä ja tukemaan tässä tehtävässä.
Miika Mandell
Hän jatkaa kertomalla, että näiden tekijöiden takia henkilöstön liikkumisen ja hyvinvoinnin edistämisellä on täällä pitkä historia. Hyvinvointi on osa strategiaamme, ja se vaikuttaa siihen, miten henkilöstön hyvinvointia johdetaan ja miten siihen panostetaan pitkällä aikavälillä. Meille on tärkeää, että ihmiset voivat hyvin ja huolehtivat itsestään.
Teksti jatkuu kuvan jälkeen
Mandell kertoo aiheesta lisää LinkedIn postauksessaan. Yrityksemme käsittää, että työntekijöiden hyvinvointi ei ole vain sana paperilla, vaan se on yksi koko organisaatiomme vastuullisuuteen liittyvistä ydinarvoista: Hyvinvoiva henkilöstö – Hyvinvoiva palveluliiketoiminta. Meillä on vahva sitoutuminen tarjota työntekijöillemme turvallinen, terveellinen ja kannustava työympäristö. Tähän sisältyy esimerkiksi kattavamman työterveyden säännöllisine tarkastuksineen, mahdollisen ergonomiset työskentelyolosuhteet ja monipuoliset liikunta- ja virkistysmahdollisuudet.
Kannustamme vuorovaikutukseen
Hän jatkaa, että panostamme jatkuvasti työntekijöidemme osaamisen kehittämiseen. Tarjoamme laajasti koulutusta, jotka kattavat niin tekniset taidot kuin pehmeät taidotkin. Uskomme vahvasti siihen, että kun työntekijät voivat kehittyä ja kasvaa rooleissaan, tällöin he ovat tyytyväisempiä ja motivoituneempia. ESSP:n kulttuuria on kehitetty ja rakennettu avoimuuden ja vuorovaikutuksen perustalle. Kannustamme avointa keskustelua kaikilla tasoilla ja tarjoamme useita foorumeita, joissa työntekijät voivat ilmaista mielipiteensä ja antaa palautetta. Lisäksi pidämme säännöllisesti yhteisiä tapahtumia ja tilaisuuksia, jotka vahvistavat yhteisöllisyyttä ja tiimihenkeä. Ihan yleisesti siis keskustelemme ja vuorovaikutamme.
Kyllähän monesti liiketoiminnassa ja elämässä yleensäkin pitkälle ja parhaimpaan lopputulokseen pääsee keskustelemalla. Täytyy myös toki parhaalla tavalla ymmärtää mitä toinen sanoo – ei pidä olettaa.
Miika Mandell
Loppuun Mandell vielä kirjoittaa olevansa ylpeä monimuotoisuudestamme ja inklusiivisesta työympäristöstämme. Meille on tärkeää, että jokainen työntekijä tuntee olonsa arvostetuksi ja kunnioitetuksi, oli sitten kyse sukupuolesta, iästä, taustasta tai muista tekijöistä. Pyrimme jatkuvasti edistämään tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta kaikessa toiminnassamme. Kokonaisuudessaan Etelä-Suomen Satamapalvelu Oy sitoutuu jatkuvasti parantamaan henkilöstön hyvinvointia ja työtyytyväisyyttä. Uskomme vakaasti siihen, että onnelliset ja terveet työntekijät ovat avain menestyksekkääseen liiketoimintaan. Tämä sitoutuminen ei ole vain yrityskulttuurimme keskeinen osa, vaan se on myös investointi tulevaisuuteemme ja yhteiseen menestykseemme.