Mitä satamassa tapahtuu, kun risteilijät saapuvat sinne?
Risteilyt ovat useimmille varmasti tutuin kosketus satamien toimintaan. Chek-inn, auton ajaminen laivaan ja laivaan nousu tapahtuvatkin helposti huomioimatta juurikaan muuta toimintaa. Satamassa käy kuitenkin aikamoinen vilinä silloin kun erilaiset alukset – ja erityisesti risteilijät ovat saapumassa tai lähtemässä määränpäähänsä matkustajat mukanaan. Mitä satamassa tapahtuukaan ja minkälaista toiminta on risteilijöiden kanssa Suomen satamissa? Mitä kaikkea risteilijöiden kanssa tulee ottaa huomioon satamassa toimiessa?
Onnistunut risteily alkaa satamasta
Risteilyalukset tarvitsevat useita palveluita saapuessaan ja lähtiessään satamasta. Hyvin usein puhutaan niin sanotuista perusaluspalveluista, kuten laivan kiinnityksistä ja irrotuksista sekä esimerkiksi jätehuollosta. Näitä palveluita ilman olisi risteilytoiminta mahdotonta. Näillä perusaluspalveluilla varmistetaankin risteilyn sujuminen ilman yllätyksiä matkalla. Keskellä merta kukaan tuskin haluaa huomata juomaveden olevan loppu, tai jäteveden tulvivan pitkin laivan käytäviä. Kyseessä onkin tärkeä osa risteilytoimintaa ja matkan sujumista.
Katso tarkempaa tietoa risteilijöiden satamapalveluista ja palveluiden hankkimisesta kansainvälisille risteilijöille Miika Mandelin (toimitusjohtaja, Eteläsuomen Satamapalvelut Oy) kertomana:
Tuttu kumppani vai kansainvälinen vierailija?
Risteilytoiminta Suomessa jakautuu yleistäen kahdentyyppisiin risteilijöihin: päivittäin Itämerellä liikennöiviin aluksiin ja kansainvälisiltä vesiltä saapuviin risteilijöihin. Itämerellä risteilevät alukset ovatkin varmasti niitä tutuimpia – kukapa ei olisi käynyt Virossa tai Ruotsissa piipahtamassa risteilyaluksen kyydissä? Kansainväliset risteilijät ovat taas harvinaisempia vieraita Suomen satamissa. Nämä risteilijät saapuvatkin paljon pidemmältä, mukanaan suuri määrä Suomessa vierailevia turisteja.
Satamatoiminnan kannalta tämä ero kansainvälisten ja säännöllisesti Itämerellä risteilevien alusten välillä näyttäytyy niin varautumisessa ja ajankäytössä, kertoo Miika Mandell:
Kansainvälistä toimintaa suurten varustamojen kanssa
Risteilijät edustavat tärkeää asiakaskuntaa Suomen satamille. Asiakkaat ovat usein kansainvälisiä varustamoja, jotka edellyttävät tarkkaa toimintaa satamissa. Toimiva yhteistyö satamassa onkin erittäin tärkeää matkustajaliikenteen sujuvuuden takaamiseksi. Vaikka kansainvälisiä risteilijöitä ei suomeen joka päivä saavukaan, muodostavat risteilijät silti yhden tärkeimmistä satamaa käyttävistä asiakasryhmistä.
Katso kuinka suuresta määrästä satamakäyntejä oikeastaan puhutaan risteilymatkustajien suhteen:
Risteilyalukset tarvitsevat satamassa useita palveluita. Toiminnassa on myös huomioitava erilaiset tarpeet alusten välillä ja sovitettava omaa toimintaa satamassa joustavasti. Sujuva satamakäynti takaakin parhaat edellytykset nauttia risteilystä!
Seuraavassa blogissa pohditaan tarkemmin risteilykautta ja risteilyjen suosiota – onko risteilyliikenne jo toipunut koronasta? Miltä risteilyjen tulevaisuus näyttää?